Followers

Friday, March 18, 2011

Hindarilah Negaraku daripada Bencana

HARI ini SC ingin berkongsi dengan anda semua pembaca setia blog SC sebuah sajak yang bertajuk Hindarilah Negaraku Daripada Bencana. Ini adalah bersesuaian dengan keadaan di mana negara Jepun yang baru sahaja dilanda Tsunami dan juga Gempa bumi baru-baru ini.

Sajak ini mungkin boleh dijadikan pedoman atau perigatan buat rakyat negara kita yang masih selamat maklum sahajalah Malaysia letaknya di lokasi yang selamat, berbanding negara-negara lain. Itulah kelebihan Malaysia, namun tidak semestinya lokasi kita yang selamat membolehkan kita buat apa sahaja yang kita suka, ingat sekali Allah turunkan bala dalam sekelip mata juga keselamatan yang kita nikmati sebelum ini akan hilang.

Hindarilah Negaraku Daripada Bencana

Ya Allah Ya Tuhanku
Aku sungguh sedih dan pilu melihat derita rakyat Jepun
Tsunami yang membadai Jepun bukti kekuasaanmu
Aku sungguh takut dan gerun

Ya Allah Ya Tuhanku
Hindarilah negaraku daripada bencana
Aku bersyukur di atas nikmat pemberianmu
Kau peliharakanlah negaraku daripada sebarang bala bencana

Ketinggian ombak Tsunami
Benar-benar mengisafkan diriku
Harapanku agar negaraku tidak dilanda Tsunami
Wahai manusia insaflah di dalam dirimu

Ya Allah Ya Tuhanku
Aku memohon ampun sekiranya ada yang kau murka
Aku akan berusaha agar dosa jauh dari diriku
Aku pohon maaf kerana sesekali aku terleka

Marilah rakyat negaraku di luar sana
Sama-samalah kita bertaubat di atas dosa kita sebelum ini
Sudah tiba masanya kita menghindari dosa
Jangan tunggu sampainya Tsunami


No comments:

Post a Comment