Followers

Sunday, August 11, 2013

Polis di Seantero Dunia

Smiley face
POLIS merupakan satu pasukan beruniform yang ditugaskan untuk menjaga keselamatan negara. Polis bertangungjawap sepenuhnya dalam undang-undang sivil yang berkaitan dengan jenayah, malah mereka merupakan penguatkuasa undang-undang di sesebuah negara. Hari ini SC ingin berkongsi dengan korang semua berkenaan dengan polis-polis yang ada di seantero dunia mungkin juga korang boleh jadikanya rujukan yang berguna terutamanya pada mereka yang berminat dengan kerja-kerja kepolisan ini.

POLIS MALAYSIA


Sebelum kita ke luar negara adalah lebih elok kita mulakan dengan Polis di negara kita terlebih dahulu barulah kita menjengah ke luar negara. Polis negara kita dikenali dengan nama Polis Diraja Malaysia atau ringkasnya PDRM di mana mereka bertanggungjawab di dalam hal-hal yang berkaitan dengan undang-undang jenayah negara.


Polis Diraja Malaysia (PDRM) ialah sebuah pasukan polis Malaysia yang terdiri daripada 111,450 orang pegawai dan anggota, dan beribupejabat di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Kuala Lumpur. Pasukan berseragam ini adalah unik disebabkan berbanding dengan negara lain, pertubuhan ini adalah terpusat, iaitu segala bentuk kepolisan dari polis tugas am (General Duties) ke perisikan adalah di bawah bidang kuasanya. Kini Ketua Polis Negara (jawatan tertinggi di PDRM) disandang oleh Tan Sri Khalid Abu Bakar dan Timbalan Ketua Polis Negara pula disandang oleh Datuk Seri Mohd Bakri Zinin.



Dalam menjaga keamanan awam, PDRM dibantu oleh kumpulan sokongan yang terdiri dari Polis Tambahan, Sukarelawan Polis, Polis Bantuan, Kadet Polis dan kakitangan awam. Antara persatuan bekas polis dan tentera yang ada ialah Persatuan Bekas Polis dan Tentera Malaysia.
Rakan Cop merupakan program komuniti polis yang telah dilancarkan pada 2006. PDRM turut mengadakan kerjasama dengan pasukan polis diseluruh negara termasuk empat jiran terdekatnya iaitu Polis Nasional Republik Indonesia (POLRI), Polis Diraja Thailand (Royal Thai Police Department, สำนักงานตำรวจแห่งชาติ), Polis Diraja Brunei dan Pasukan Polis Singapura ( Singapore Police Force).

Warga Sang Saka Biru kini telah mengharumkan nama Malaysia di seluruh dunia apabila telah diiktiraf sebagai pasukan polis yang terbaik di dunia apabila PDRM memberi pencapaian dalam menyelesaikan 73, 281 daripada 198, 622 (bersamaan 36.89 %) yang direkodkan pada tahun 2006, satu tahap yang jauh melebihi tahap piawaian Interpol iaitu 20 peratus daripada kes jenayah yang direkodkan setiap tahun. PDRM turut berjaya mengatasi piawaian antarabangsa sebayak dua kali berturut-turut, di mana pada tahun 2005, PDRM berjaya menyelesaikan 76, 284 daripada 157, 459 (48.45 %) kes jenayah yang direkodkan pada tahun tersebut.

Gambar-Gambar Polis Malaysia


Smiley face
Smiley face

POLIS SINGAPURA

Pasukan Polis Singapura(Singkatan: SPF;Bahasa Tamil: சிங்கப்பூர் காவல் துறை) merupakan jabatan utama yang bertugas menjaga undang-undang dan ketenteraman awam di negara-bandar.Sebelumnya dikenali sebagai Polis Republik Singapura (singkatan: RSP; English: Singapore Police Force),telah membesar dari sebuah 11 organisasi Utama untuk kekuatan 38.587 yang kuat. Ia menikmati citra awam relatif positif, dan dikreditkan untuk membantu untuk menangkap rusuhan awam Singapura dan pelanggaran undang-undang pada tahun-tahun awal, dan mengekalkan tahap jenayah rendah hari ini Walaupun mempunyai nisbah polis-warga negara yang lebih kecil berbanding dengan bandar-bandar besar yang lain. Singapura telah menduduki ranking teratas secara konsisten dalam kedudukan teratas lima dalam Global Competitiveness Report dalam hal kebolehpercayaan perkhidmatan polis.

Struktur organisasi SPF dibahagi antara fungsi kakitangan dan garis, kira-kira model selepas tentera. Ketika ini ada kakitangan jabatan 15 dan 13 unit kerja. Pejabat pusat bertempat di blok di New Phoenix Park di Novena, berdekatan dengan blok kembar ditempati oleh Jabatan Dalam Negeri Singapura.

Gambar Polis Singapura


POLIS THAILAND

Tanggungjawab utama untuk mengekalkan ketenteraman awam melalui penguatkuasaan undang-undang kerajaan telah dijalankan oleh Jabatan Polis Negara Thailand (TNPD), pembahagian Kementerian Dalam Negeri. Didakwa dengan melaksanakan fungsinya polis di seluruh negara keseluruhan, TNPD adalah sebuah agensi kesatuan yang kuasa dan pengaruh dalam kehidupan warga Thailand mempunyai pada masa-masa yang menyaingi tentera.

Fungsi rasmi TNPD itu termasuk lebih daripada penguatkuasaan undang-undang dan kebimbangan pesalah. Jabatan ini juga memainkan peranan yang penting dalam usaha kerajaan untuk menyekat saki-baki pemberontakan. Sekiranya serangan oleh kuasa luar, banyak pasukan polis akan datang di bawah kawalan Kementerian Pertahanan untuk berkhidmat dengan, tetapi tidak dimasukkan ke dalam, angkatan tentera.

Asalnya mencontohi pra-Perang Dunia II kebangsaan pasukan polis Jepun, yang TNPD telah disusun semula beberapa kali untuk memenuhi perubahan ketenteraman awam dan keperluan keselamatan dalaman. Nasihat Amerika, latihan dan peralatan yang telah disediakan dari 1951 melalui awal 1970-an, tidak banyak untuk memperkenalkan konsep penguatkuasaan undang-undang baru dan amalan dan untuk membantu dalam pemodenan TNPD itu. Dalam era ini, kekuatan dan keberkesanan polis meningkat secara berterusan.
Semua komponen sistem polis telah ditadbir oleh ibu pejabat TNPD di Bangkok, yang juga memberikan sokongan teknikal bagi aktiviti-aktiviti penguatkuasaan undang-undang di seluruh kerajaan. Unit-unit operasi utama tenaga adalah Polis Daerah, Peronda Sempadan Polis (BPP), Polis Metropolitan, dan unit-unit khusus yang lebih kecil diawasi oleh Biro Siasatan Negara.

Pada pertengahan tahun 1987 kekuatan keseluruhan TNPD, termasuk kakitangan pentadbiran dan sokongan, dianggarkan kira-kira 110,000. Daripada jumlah ini, lebih satu setengah telah diberikan kepada Polis Daerah dan kira-kira 40,000 kepada BPP ini. Lebih 10,000 berkhidmat dalam Polis Metropolitan. Kuasi-tentera dalam watak, TNPD yang diketuai oleh seorang Ketua Pengarah yang memegang pangkat polis umum. Beliau telah dibantu oleh tiga orang Timbalan Pengarah am dan lima pengarah pembantu am, kesemua mereka memegang pangkat polis leftenan umum. Seluruh sistem TNPD, semua pangkat kecuali yang paling rendah (konstabel) berhubungan dengan orang-orang tentera. Dalam kepesatan pangkat tinggi dalam struktur organisasi TNPD, seperti dalam tentera, menunjukkan kesan politik polis pada kehidupan kebangsaan.

Pada tahun 1998, TNPD telah dipindahkan dari Kementerian Dalam Negeri Thailand secara langsung di bawah Pejabat Perdana Menteri. menggunakan nama (dalam bahasa Inggeris) Polis Diraja Thai. Kedudukan kepala tertinggi yang telah ditukar dari yang Ketua Pengarah TNPD kepada Pesuruhjaya Ketua Polis Diraja Thailand.

Gambar Polis Thailand

POLIS FILIPINA

Polis Kebangsaan Filipina (Filipino: Pambansang Pulisya ng Pilipinas) ialah angkatan polis awam Republik Filipina yang agak baru ditubuhkan iaitu pada 1991. Sebelum ini keamanan negara dijaga oleh pihak tentera di bawah pertubuhan Phillipine Constabulary. Pada 1991 Integrated National Police telah digabungkan dengan Philippine Constabulary. Pertubuhan ini beribupejabat di Quezon City.

Ketua polis kebangsaan di negara ini kini ialah Jeneral Pengarah Polis Raul M Bacalzo.

Gambar Polis Filipina


POLIS VIETNAM

The People's Public Security of Vietnam (Vietnamese: Công An Nhân Dân Việt Nam) is the main police and security force of Vietnam. It is a part of Vietnam People's Armed Forces. It is under the control of Communist Party of Vietnam.

This force was created on August 19, 1945.


POLIS MYANMAR

Pasukan Polis Myanmar merupakan sebuah pasukan bersenjata polis di Myanmar. Organisasi ini wujud bersama dengan Angkatan Tentera Myanmar. Malah pasukan polis dianggap sebagai "adik" kepada angkatan tentera negara ini dan memainkan peranan menjaga keamanan dan menguatkuasakan undang-undang negara. Sebagai sebahagian daripada angkatan tentera, anggota polis diberi latihan ketenteraan dan mampu membantu pihak tentera sewaktu darurat. Kini organisasi Pasukan Polis Myanmar diketuai oleh Pengarah Jeneral Pasukan Polis Myanmar, Brigedier Jeneral Khin Yi.

Gambar Polis Myanmar




Polis United Kingdom (Britain)

Pasukan polis menggunakan kakitangan polis yang melaksanakan pelbagai fungsi untuk membantu pegawai-pegawai dan menyokong kelancaran pasukan polis mereka. Mereka tidak memegang jawatan konstabel. Di England dan Wales, pegawai polis ketua pasukan polis wilayah boleh menetapkan mana-mana orang yang diambil kerja oleh pihak berkuasa polis mengekalkan kuasa itu, dan berada di bawah arahan dan kawalan bahawa ketua pegawai polis, sebagai salah satu atau lebih daripada yang berikut:

Polis Pegawai Sokongan Komuniti
Pegawai Penyiasat,
pegawai tahanan, atau
Pegawai pengiring.

Mereka mempunyai pelbagai kuasa-kuasa yang diberikan oleh Akta Membaharui Polis 2002, dan Ketua Pegawai polis mereka memutuskan yang mana satu kuasa yang mereka boleh menggunakan. Tidak seperti seorang konstabel polis, PCSO hanya mempunyai kuasa apabila menjalankan tugas dan berpakaian seragam, dan di dalam kawasan policed ​​oleh kuasa masing-masing.

Sehingga tahun 1991, penguatkuasaan letak kereta terutamanya yang dijalankan oleh warden polis trafik yang bekerja. Sejak laluan Akta Lalulintas Jalan 1991, penguatkuasaan letak decriminalized telah membolehkan pihak berkuasa tempatan untuk mengambil peranan ini dan kini sangat sedikit kuasa masih menggunakan Warden Trafik Polis, ini termasuk Perkhidmatan Polis Metropolitan namun mereka telah digabungkan dengan peranan PCSOs sebagai Polis Trafik Pegawai Sokongan Komuniti.

Di Scotland, Polis Jagaan dan Pegawai Keselamatan mempunyai kuasa yang sama kepada orang-orang tahanan dan pegawai-pegawai pegawai-pegawai pengiring di England dan Wales. Kuasa yang serupa yang terdapat di Ireland Utara.

Gambar Polis United Kingdom



POLIS AMERIKA


POLIS ARAB SAUDI


Sembang Cerita: Pohon maaf tidak menyiarkan kesemua negara yang ada dalam dunia ini, SC rasa cukuplah setakat ini.







No comments:

Post a Comment