Followers

Thursday, August 22, 2013

Tragedi 2.22 Bas Terjunam Ke Dalam Gaung Di Genting

PADA pukul 2.22 petang kelmarin yakni (20 Ogos 2013) berlaku satu kemalangan maut yang melibatkan sebuah bas di Genting Highland. Bas tersebut dilaporkan telah terjunam ke dalam gaung setinggi 50-60 meter. Oleh yang demikian hari ini SC mengambil kesempatan untuk berkongsi dengan anda semua beberapa maklumat yang SC ketahui mengenai insiden tersebut dan juga gambar-gambar di lokasi kejadian. 

Menurut blog Suffer8zine beliau mengariskan beberapa fakta mengenai insiden tersebut. Antara fakta-fakta sebenar mengenai kemalangan tersebut adalah sepertimana di bawah ini:


  1. Seramai 37 orang terkorban dalam nahas bas ini.
  2. Bas tersebut dinaiki 53 orang dan bukan 49 orang.
  3. Kemalangan itu juga mengakibatkan 16 orang cedera dengan 14 daripada mereka dilaporkan kritikal.
  4. Bas tersebut terjunam 60 meter ke dalam gaung di Km3.6 Jalan Genting Highlands lebih kurang pukul 2.45 petang (21/08).
  5. Mereka yang cedera kini dirawat di Hospital Selayang (8 orang), Hospital Kuala Lumpur (HKL) (5 orang), Hospital Sungai Buloh (2 orang) dan Hospital Bentong (1 orang).
  6. Operasi mencari dan menyelamat kesemua mangsa yang terlibat dalam nahas bas itu ditamatkan 9.30 malam (21/08).
  7. 37 yang terkorban ialah 25 lelaki dan 12 perempuan.
  8. Pasukan mencari dan menyelamat yang melibatkan kira-kira 450 anggota termasuk bomba, polis dan Jabatan Pertahanan Awam dan unit anjing K9 untuk mengesan dan mengeluarkan mangsa.
  9. Sultan Pahang Sultan Ahmad Shah, Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan Yaakob dan anggota Parlimen Bentong Datuk Seri Liow Tiong Lai turut berada di lokasi kejadian untuk meninjau operasi.
  10. Punca sebenar kemalangan masih belum didedahkan, bagaimanapun antara mangsa yang cedera mendakwa brek bas gagal berfungsi sebelum terjunam ke dalam gaung.
  11. Laporan media juga menyebut tiket yang terjual hanya 48 keping namun penumpang yang menaiki bas tersebut lebih lebih dari itu.
Gambar-Gambar di Lokasi Kejadian adalah sepertimana di bawah ini:












No comments:

Post a Comment