Followers

Thursday, September 3, 2015

Maksud Ayat Buka dan Ayat Tutup Gua dalam Ali Baba Bujang Lapuk

HARI ini SC ingin bercerita mengenai filem melayu dulu-dulu yang tak lapuk dek panas dan tak lekang dek hujan. Filem yang SC maksudkan ialah Filem Ali Baba Bujang Lapok. SC percaya ramai daripada kalangan pembaca setia blog SC ini merupakan penggemar filem lakonan Pelakon Tersohor negara iaitu P.Ramlee.

Dalam filem tersebut kita akan dapat lihat watak Kassim Baba telah membuka pintu gua tempat tersimpanya harta sang penyamun. Pernahkan anda semua terfikir apakah maksud ayat yang digunakan untuk membuka dan menutup gua tersebut? SC percaya ramai yang tidak mengetahuinya malah ada yang menganggapnya tiada maksud.

Sebenarnya ayat-ayat tersebut menggunakan bahasa Jawa dan sudah tentu mempunyai maksud yang tersendiri. Jadi sudahkan anda semua bersedia untuk mengetahui maksud ayat buka dan ayat tutup gua yang dilafazkan oleh watak Kassim Baba dalam filem Ali Baba Bujang Lapok itu? Oklah marilah kita cuba dedahkan satu persatu.

AYAT BUKA

1. Niat Insun

Maksudnya ialah Niat Saya.

2. Matakaji

Maksudnya ialah Nak Intai

3. Semar

Maksudnya ialah Orang

4.Ngiseng

Maksudya ialah Berak

AYAT TUTUP

1. Rampong

Maksudnya ialah Lepas

2. Ngiseng 

Maksudnya ialah Berak

3. Semar

Maksudnya ialah Orang

Tilem

Maksudnya ialah = Tidur

Apabila digabungkan semuanya menjadi Niat Saya Nak Intai Orang Berak Lepas Berak Orang Tidur.

SC: Ha Ha Ha selama ini itulah maksudnya.

No comments:

Post a Comment