Followers

Thursday, September 10, 2015

3 Soalan 1 Penampar

KALI ini SC ingin berkongsi dengan anda semua satu cerita yang mungkin juga boleh dijadikan pengajaran ataupun terladan yang berguna. Apa yang buruk datang dari saya dan yang baik datangnya daripada Allah s.w.t. Semoga anda semua dapat mengambil iktibar daripada cerita ini.

Cerita ini mengisahkan seorang yang lama berada di luar negara kembali ke tanah air dengan angkuh dan sombong. Dalam benak fikiranya telah lama tersimpan 3 pertanyaan yang dianggapnya tiada siapa boleh jawab sehinggakan satu hari dia terjumpa dengan seorang Imam tua di kampungnya. Ceritanya sepertimana di bawah ini:

3 Soalan 1 Penampar

Ada seorang pemuda yang lama belajar di luar negara kembali ke tanah air dengan angkuh dan sombong. Di dalam benak kepalanya telah lama tersimpan 3 pertanyaan yang dianggapnya tiada siapa yang boleh jawab. Satu hari beliau bertemu dengan seorang Imam Tua di kampungnya.


PEMUDA: Tok Imam boleh tak jawab soalan-soalan saya?

Pak Imam: Boleh!!! Dengan izin Allah.

PEMUDA: Tok Imam yakin ke? Profesor pun tak leh jawab soalan saya ni.

Pak Imam: Aku cuba jawab soalan hang.

PEMUDA: Saya ada tiga soalan: 

1. Kalau benar tuhan tu ada, tunjuk kat saya kewujudan dia?
2. Apakah yang dinamakan takdir?
3. Kalau syaitan dibuat daripada api tentu syaitan tu tak sakit sebab mereka dari unsur yang sama. Apakah tuhan tak pernah terfikir sejauh itu?

Paaang !!!!!

Satu penampar dari tok imam singgah kat pipi pemuda itu.

PEMUDA: Adoiii....awat pak imam tampaq (tampar) saya?

Pak Imam: Sekali tampaq (tampar) terjawab ketiga-tiga soalan hang (kamu).

PEMUDA: Saya tak faham......

Pak Imam: Macamana rasa penampar saya?

PEMUDA: Sakitlah Tok Imam

Tok Imam: Jadi hang percayalah yang sakit tu ada????

PEMUDA: Ya!

Pak Imam: Boleh tak hang tunjuk sakit tu ada macam mana rupa dia.

PEMUDA: Tak Boleh lah tok imam oii...

Pak Imam: Tu jawapan soalan pertama hang. Kita boleh rasa tuhan tu ada tapi tidak boleh tengok.

Pemuda terpegun dengan jawapan Pak Imam.

Pak Imam: Malam tadi hang mimpi tak nak makan penampaq aku?

PEMUDA: Tak (sambil gosok2 muka bekas kena penampar)

Pak imam: Hang terfikir tak yang hang nak makan penampar aku hari ini?

PEMUDA: Takkk!!!! (masih tercengang-cengang)

Pak Imam: Tu lah namanya Takdir!.
Pemuda itu terdiam.

Pak Imam: Tangan yang aku tampar hang ni dibuat daripada apa?

PEMUDA: Kulit dan daging

Pak Imam: Pipi hang yang kena lempang aku tu dibuat daripada apa?

PEMUDA: Kulit dan Daging!!!!????? 

Pak Imam: Hang rasa macam mana bila aku tampar hang tadi?

PEMUDA: Sakit dan pedih berdesing.

Pak Imam: 
Itulah, walaupun syaitan dibuat daripada api dan neraka juga dibuat daripada api, jika tuhan berkehendak maka neraka akan jadilah ia tempat yang menyakitkan untuk syaitan walaupun sama unsurnya.

PEMUDA: Alllahuakbar!

Pak imam meninggalkan pemuda itu dan pemuda itu sangat kagum dengan ketinggian ilmu Pak Imam Tua tersebut.

SC: Moga jadi panduan pada anda semua.

No comments:

Post a Comment