Followers

Sunday, August 5, 2012

SALAM RAMADHAN

TELAH lama juga SC tidak mengemaskini blog ini, ini disebabkan kerana SC terlalu sibuk dengan tugas-tugas yang menjadi rutin harian SC, namun kebetulan pada pagi yang hening ini SC mempunyai sedikit kelapangan masa, jadi SC tidak sia-siakanya untuk mengemaskini blog SC ini.

Pejam celik pejam celik sudah 16 hari kita umat Islam berpuasa di bulan Ramadhan Al-mubarak ini. Mungkin agak lambat bagi penulis untuk mengucapkan Selamat Berpuasa kepada semua pembaca setia blog SC yang tak seberapa ini, namun kata orang "better late than never" jadi tiada salahnya kalau SC ucapkanya sekarang. 

Mungkin pada Ramadhan kali ini sesuai untuk SC menceritakan pengalaman SC di dalam melaksanakan ibadah puasa di bulan yang penuh keberkatan ini iaitu bulan Ramadhan Al-Mubarak. Bermacam-macam pengalaman yang SC tempuhi sepanjang bulan Ramadhan Al-Mubarak ini.

Mungkin itulah dugaan-dugaan yang perlu SC tempuhi sepanjang bulan yang penuh keberkatan ini. Pertama sekali, kos sara hidup SC pada bulan ini bertambah berlipat kali ganda, mana taknya RM1500 habis tak sampai pun sebulan. Ini mungkin kerana makanan pada bulan ini naik berlipat kali ganda, malah sukarnya nak cari makanan yang berharga RM3 sepertimana sebelum puasa yang lalu.

Lepas tu sampai pula bil Elektrik, Mak ai RM400.00 tuh, adoi kenapalan dugaan datang menimpa-nimpa, banyak lagi bil-bil yang belum sampai tapi bil Elektrik pun dah RM400.00 sedang duit dalam poket pun tinggal RM30.00 je, kadang-kadang terfikir juga ada tak orang diluar sana nak menghulurkan bantuan tapi tak kan SC nak jadi pengemis pulak kan. 

Terlintas di kepala SC untuk menggadai geran motosikal milik SC, tapi sayang tak tahu nak gadai kat mana, kalau emas ada banyak tempat nak pajak gadai, ada orang kata boleh gadai kat along, tapi tak kan lah SC nak cari penyakit dengan berurusan dengan along. 

Pening betul kepala SC memikirkanya, apa yang SC boleh buat sekarang hanyalah berserah kepada Allah s.w.t. dan menunggu duit jatuh dari langit. Eh menunggu duit jatuh dari langit tu SC melawak je, mana ada duit jatuh dari langit, sudah tentunya SC akan cuba mempertingkatkan usaha lagi. Banyak juga cabaran pada bulan ini tetapi tak mengapa SC akan cuba hadapinya.....

SC: Best juga kalau duit jatuh dari langit.... 

No comments:

Post a Comment